Tutorverksamhetsmodell
- Rekrytering av skolor som vill delta i tutorverksamheten för NouHätä!-räddningskunskapskampanjen
- Rekrytering av ungdomar som vill bli tutorer från de medverkande skolornas område
- tutorerna utbildas med hjälp av NouHätä!-studiematerialet
- anvisningar ges till tutorerna (verksamhet, bokföring och respons)
- tutorerna utrustas (skjortor/jacka med huva/mössa/övrig utrustning)
- Tutorerna ordnar undervisning och möten i skolorna genom att utnyttja sitt eget kunnande och NouHätä!-studiematerialet
- Tutorerna förbereder eventuella tävlingslag
- tutorerna kan bjuda tävlingslagen för att öva till sina brandkårer
- Utvärdering (statistik, enkäter, effektivitet)
- Utvecklande
Syftet är
- att engagera unga i genomförandet av NouHätä!-räddningskunskapskampanjen
- att erbjuda unga kamratstöd för säkerhetstänkandet
- att uppmuntra unga att delta i NouHätä!-tävlingen
- att marknadsföra avtalsbrandkårsverksamheten för ungdomar
- att med hjälp av tutorverksamheten öka skolornas intresse för NouHätä!-räddningskunskapskampanjen
Målet är
- att skapa en bestående verksamhetsmodell som engagerar unga i NouHätä!-räddningskunskapskampanjen
- att fostra ansvarstagande och säkerhetskunniga ungdomar
- att få fler skolor att delta i NouHätä!-räddningskunskapskampanjen på någon nivå
- att rekrytera nya brandkårsungdomar till brandkårerna
Pilotförsök av tutorverksamhetsmodellen 2015–2016
- Pilotförsök av tutorverksamhetsmodellen 2015–2016 i Egentliga Finland
- 4 skolor har rekryterats från området (Pikis samskola, Puropelto skola, Pargasnejdens skola tillsammans med Skärgårdshavets skola)
- Brandkårsungdomar från avtalsbrandkårer som finns på skolornas område rekryteras till NouHätä!-tutorer för pilotförsöket
- Egentliga Finlands Räddningsverk ordnar utbildning för ungdomarna i januari och SPEK ger anvisningar om grunderna i tutorverksamheten till brandkårsungdomarna
- Ungdomarna genomför tutorverksamheten självständigt och aktivt i skolorna, verksamhetssätten kan vara utbildning eller möten i skolan eller i brandkåren (beroende på deltagarantalet), ungdomarna får själv planera genomförandet (genomförande i februari–april)
- I anslutning till pilotförsöket genomför man en verksamhetsundersökning för att utveckla verksamhetsmodellen. Verksamhetsundersökningen genomförs som lärdomsprov för Humanistiska yrkeshögskolan.
- I pilotförsöket medverkar Egentliga Finlands Räddningsverk (utbildar ungdomarna), Västra Finlands Räddningsförbund (rekryterar brandkårsungdomarna tillsammans med brandkårerna), Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (rekryterar skolorna, producerar anvisningarna och materialet) och Valtteri Tervala (producerar lärdomsprovet för att utveckla verksamhetsmodellen)
- Betydelsen av verksamhetsmodellen utvärderas med hjälp av pilotförsöket och vidareutvecklas
Anvisningar för ungdomsledarna och ungdomsavdelningens ledare
- För att pilotförsöket ska lyckas ber vi Er vänligen rekrytera brandårsungdomar på åttonde och nionde klass från era brandkårer för att bli NouHätä!-tutorer
- Tutorerna arbetar i par, så vi söker två brandkårsungdomar till varje utvald skola (sammanlagt 8 ungdomar)
- Tutorns uppgift är att stöda åttondeklassisterna i säkerhetssaker, uppmuntra till NouHätä!-tävlingen och fungera som ”tränare” för tävlingslaget
- Anteckna kontaktuppgifterna för de ungdomar som är intresserade och anmäl ungdomarna till Västra Finlands räddningsförbund (LSPEL) Anssi Lamminen (anssi.lamminen@lspel.fi) och Egentliga Finlands Räddningsverk Tanja Uusitalo (tanja.uusitalo@turku.fi)
- Egentliga Finlands Räddningsverk ordnar utbildning för ungdomarna i januari 2016 i Åbo
- Ungdomarna och ungdomsledarna får mera information om utbildningen efter anmälningen
- Ungdomarna ska självständigt kunna delta i utbildningen eller om möjligt kan brandkåren stöda ungdomarna med transporter
Anvisningar för tutorer
- Tutorerna hjälper andra ungdomar att uppmärksamma säkerhetssaker
- Tutorerna gör andra ungdomar insatta i säkerhetstänkandets grunder
- Tutorerna berättar om egna erfarenheter av säkerhetssaker
- Tutorerna fungerar parvis i närområdets skolor
- Tutorerna ska självständigt kunna resa till utbildningen i Åbo och till överenskommen skola under pilotförsöket (resorna betalas själv)
- Tutorerna ska själv komma överens om tillställningarna med skolan och planera innehållet (SPEK producerar modeller som man har hjälp av och så finns även NouHätä!-materialet på finska och svenska)
- Tutorerna har skyldighet att rapportera om tillställningarna i skolorna eller brandkårerna (vad som har genomförts, deltagarantalet och utvärdering av hur tillställningen lyckades)
- Tutorerna ska överenskomma med egen avtalsbrandkår om eventuell rekrytering av nya brandkårsungdomar och om att arrangera eventuella tillställningar i brandkåren
- NouHätä!-kampanjen skaffar skjortor och/eller jackor med huva och/eller mössor till tutorerna
- SPEK, LSPEL och Egentliga Finlands Räddningsverk stöder tutorerna när det finns frågor
Kontaktinformation
Organisationschef Valtteri Tervala, SPEK, (09) 4761 1323, förnamn.efternamn@spek.fi
Organisationsledare Timo Sovanen, SPEK, (09) 4761 1374, förnamn.efternamn@spek.fi
nouhata@spek.fi