Hela 3 800 lag med elever från årskurs åtta deltog i NouHätä!-kampanjens kvaltävling. I regiontävlingarna den 19 mars avgörs vilka lag som går vidare till FM-finalen vid Räddningsinstitutet i Kuopio. Spänningen stiger och priser väntar. Årets tävlingar genomförs i samarbete med Esteri Group, känt bland annat för sina brandpumpar.
NouHätä!-kampanjen har återigen varit väl synlig i skolorna under läsåret. Fler än 41 000 åttondeklassare har fått säkerhetsundervisning.
– I en nödsituation är det viktigt att man vågar agera. Var och en kan göra något. En annan viktig del av NouHätä! är att de unga lär sig förebygga olyckor, säger Tomi Sirkiä, kampanjkoordinator vid Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.
I regiontävlingen löser lagen verklighetstrogna nödsituationer
I NouHätä!-kampanjen ingår en tävling där elever i årskurs åtta, som fått undervisning inom kampanjen, kan delta i lag om tre. Över 3 800 lag deltog i FM-tävlingens kvalomgång, vilket är alla tiders rekord. Det innebär att cirka 11 000 åttondeklassare deltog i tävlingen.
Regiontävlingen är en händelserik tävling som ordnas av räddningsverken och räddningsförbunden. I teoridelen svarar lagen på frågor om säkerhet.
– Vid kontrollerna får lagen lösa utmanande olyckssituationer som vem som helst kan hamna i när som helst, berättar Sirkiä.
Esteri Group är ett finländskt företag inom brand- och räddningsbranschen som tillverkar brandutrustning och brandsläckningsutrustning. Företaget vill stödja kunnandet bland ungdomar och donerar priser till de tre bästa lagen i varje regiontävling.
– Kunskap stärker självförtroendet och ger trygghet att agera lugnt och beslutsamt i en verklig nödsituation. Kunniga ungdomar är A och O för Finlands utveckling och därför vill Esteri Group medverka i den riksomfattande NouHätä!-kampanjen. Genom att satsa på kunnande och inkludering bland ungdomar gör vi samhället starkare och säkrare tillsammans, säger Antti Kalliomäki, vd för Esteri Group, och önskar lycka och framgång till alla tävlande.
NouHätä!-tävlingarna kulminerar i finalen som ordnas vid Räddningsinstitutet i Kuopio i april.
NouHätä!-kampanjen är en gemensam insats av räddningsbranschen och skolorna som i bästa fall uppmuntrar unga att handla säkerhetsorienterat och att hjälpa andra vid en nödsituation. NouHätä!-kampanjen koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland och den finansieras av Brandskyddsfonden.